دانلود فیلم جزوه آموزش طراحی محاسبه شیر کنترل ولو صنعتی

دانلود فایلهای آموزشی pdf پاورپوینت مقاله اکسل محاسباتی کنترل ولو فیلم آموزش فارسی

دانلود فیلم جزوه آموزش طراحی محاسبه شیر کنترل ولو صنعتی

دانلود فایلهای آموزشی pdf پاورپوینت مقاله اکسل محاسباتی کنترل ولو فیلم آموزش فارسی

دانلود فیلم جزوه آموزش طراحی محاسبه شیر کنترل ولو صنعتی

دانلود فایلهای آموزشی pdf پاورپوینت مقاله اکسل محاسباتی کنترل ولو فیلم آموزش فارسی

بایگانی
  • ۱
  • ۰

تعریف شیر های کنترلی

شیر کنترل وسیله ای است که با اعمال نیرویی غیر از نیروی دست عمل می نماید و میزان جریان سیال را در یک سیستم کنترل فرآیندی تنظیم می کند.

شیر کنترل شامل یک شیر است که به یک مکانیزم محرکه یا اکچویتور ( actuator ) که توانایی تغییر عنصر کنترل کننده سیال را دارد متصل می باشد. این تغییر بر مبنای سیگنالی است گه از سیستم کنترل دریافت می شود.
شیر کنترل نقش مهم و اساسی در یک صنعت فرایندی ایفا می کند و قسمت زیادی از هزینه های خرید قطعات و دستگاهها در صنایع مربوط به شیر کنترل و سیستم های جانبی آن می باشد.

شیر کنترل ( control valve ) ، شدت جریان عبوری را تنظیم می کند. این کار با تغییر وضعیت دیسک یا توپی ( Plug ) شیر در اثر نیروی اعمالی از طرف عملگر ( actuator ) انجام می شود. برای آنکه شیر کنترل بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد ، باید شرایط زیر برقرار باشد:

  • شیر نباید نشتی ( Leakage ) به بیرون داشته باشد.
  • شیر باید ظرفیت (Capacity ) کافی برای کار مورد نظر را داشته باشد.
  • شیر باید بتواند اثرات ناشی از فرسایش ، خورندگی و حرارت سیال عبوری و دیگر اجزای سیستم را تحمل کند.
  • شیر باید محل های اتصال مناسبی با لوله های متصل به آن و برای نصب عملگر و دیگر تجهیزات جانبی را داشته باشد، تا بتوان از عبور مناسب سیال و همچنین از انتقال حرکت صحیح از عملگر به میله شیر اطمینان داشت.

تعاریف و اصطلاحات در شیر کنترلی

Actuator

قسمتی از شیر که به وسیله جریان الکتریکی یا فشار سیال به عضو مسدود کننده شیر نیرو و حرکت وارد می کند.

Air set

به آن Supply Pressure Regulator نیز می گویند و وسیله ای است که جهت تنظیم فشار هوا واحد ،برای استفاده در Positioner و دیگر وسایل کنترل استفاده می شود. معمولا فشار حدود 20-35 psi می باشد.

Body

بدنه شیر ، اصلی ترین بخش شیر بوده که تحت فشار می باشد. این قسمت شامل اتصالات به لوله ( Connecting end ) و مسیر جریان می باشد. این قسمت همچنین محل لازم برای Seat و Plug را فراهم می آورد.

Bonnet

ساقه ، قسمتی از شیر است که میله شیر یا Stem در آن حرکت می کند به عنوان یک هدایت کننده برای میله شیر می باشد. ساقه شیر همچین در برگیرنده ی  جعبه آب بندها می باشد. ساقه می تواند یک پارچه پیچی یا فلنجی باشد.

Bosster

تقویت کننده ، یک رله ی نیوماتیکی است که جهت کاهش تاخیری زمانی در مدارهای نیوماتیک به وسیله تولید سیگنال های خروجی ، حجم بالا و یا فشار بالا استفاده می شود. از این وسیله می توان به عنوان تقویت کننده حجم ( Volume Booster ) و یا تقویت کننده فشار استفاده نمود.

Diaphragm

عضو انعطاف پذیری است که نسبت به فشار اعمال شده به آن واکنش نشان داده و نیرو را به صفحه دیافراگم و سپس میله شیر انتقال می دهد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی